Czy uprzedmiotowienie może być komplementem?

wykład

Czy uprzedmiotowienie może być komplementem?

data

3 lipca 2022, godz. 17:00

miejsce

PPNT Gdynia
Gdynia, al. Zwycięstwa 96/98
Budynek 3

wstęp

rezerwacje
zarezerwowane miejsca: 127/300

Żeby wziąć udział w tym wydarzeniu, musisz zapisać się na listę.

PPNT Budynek 3


Przedmioty od dawna odgrywają kluczową rolę jako medium w relacjach i komunikacji międzyludzkiej. W świecie marek i produktów, to może prowadzić do skomplikowanej, często szkodliwej dynamiki, w której konsumenci są nawoływani do emocjonalnej auto-ekspresji przez zakupy. Czy możemy traktować obiekty tak dobrze, że zniewaga „uprzedmiotowienia” zamieni się w komplement?

Wykład ma na celu rozpoznanie, jak osoba może nawiązać głębszą relację z pojedynczym przedmiotem (nawet bez konieczności posiadania) i jak przedmiot może motywować interakcje międzyludzkie np.: tworząc wokół siebie zintegrowaną, współodpowiedzialną społeczność. W konsumpcjonizmie, charakteryzującym się zainteresowaniem ciągłym nabywaniem dóbr społeczeństwo ma tendencję do używania przedmiotów bez analizowania ich pochodzenia i głębszej wartości. Bez zbudowanej relacji, rzeczy jako takie są dla człowieka zewnętrzne, a więc pozbywalne.
Tworzenie atrakcyjnych, innowacyjnych interakcji, w których przedmioty zyskują nową wartość w oczach użytkownika jest jednym ze sposobów na tworzenie więzi z obiektem i ograniczenie jego pozbywalności.

Podczas wykładu prelegentka spróbuje odpowiedzieć na pytanie, jak możemy stworzyć bardziej znaczące, intymne, pełne szacunku i satysfakcjonujące relacje z przedmiotami? Wspólnie zastanowimy się, jak poprawić naszą zdolność do dbania o przedmioty, a tym samym o siebie nawzajem i planetę.

 

Materiały:

prelegentka

Aniela Fidler Wieruszewska

Aniela Fidler Wieruszewska

Jest postdyscyplinarną, kreatywną badaczką i twórczynią wychowaną w Polsce, mieszkającą w Londynie. Bada jak narracje mogą poprawić naszą zdolność do dbania o przedmioty, o siebie nawzajem i o planetę. Jej ekspertyza dotyczy zrównoważonego rozwoju i etyki mody, metod konsumpcji i komunikacji. Jest członkinią Royal Society of Arts (FRSA) i rezydentką w Cockpit Arts dzięki hojnemu wspa...

Pełne bio